Najpogostejše vprašanje številnih ponosnih lastnikov jeklenih konjičkov: »Kaj pa ti voziš?« se je s popularizacijo električnih vozil prelevilo v: »Na kaj pa ti voziš?« Neizpodbitno dejstvo je namreč, da je elektrika postala hudo kul!
Na kaj pa ti voziš?
Mednarodna agencija za energijo IEA ocenjuje, da trenutno po svetu vozi okrog 10 milijonov električnih vozil, največ v Evropi in Aziji. Če tudi vi razmišljate o zamenjavi svojega jeklenega konjička, ste si zagotovo zastavili vprašanje: »Bencinar ali elektrika?« Mnenja so seveda deljena, trenutno stanje na domačem trgu pa kaže takole:
Konec preteklega leta je po podatkih Statističnega urada po slovenskih cestah vozilo 1.171.000 avtomobilov. Nekaj manj kot 3.700 oziroma 0,3 % celotnega voznega parka je bilo električnih vozil. Dodatnega 0,8 % so predstavljala hibridna vozila.
Čeprav je delež električnih vozil na domačem trgu še vedno zanemarljivo majhen, ne gre spregledati, da se je v letu 2020 prodaja novih električnih vozil pri nas povečala za kar 147 %, hibridnih pa za 23 %. Kar 9 % v letu 2020 prvič registriranih vozil pri nas je bilo električnih ali hibridov!
Glede na vse večjo, pestrejšo in cenovno raznoliko ponudbo električnih vozil, ki jih dandanes ponujajo domala vse resne avtomobilske znamke, gre pričakovati, da se bo trend rasti nadaljeval tudi v prihodnje.
Zakaj (ne) presedlati na električnega konjička?
Električna vozila so kul
Res je. Še do nedavnega so električni avtomobili veljali za zelo drage in posledično nedosegljive nižjemu in srednjemu razredu. Kar je že samo po sebi dovolj pomemben razlog, da jih mnogi dojemajo kot »kul«.
Resnično kul pa je, da so električna vozila prijazna do okolja. Pozitivne posledice večjega števila električnih vozil je mogoče občutiti v velikih mestih, saj električni avtomobili ne onesnažujejo zraka, poleg tega so tihi, kar zmanjšuje hrup.
Brez izpustov CO2, a še vedno obremenjujoče za naš planet
V Evropski uniji transport z obstoječim voznim parkom prispeva kar tretjino vseh izpustov CO2 v okolje. V tem pogledu električna vozila veljajo za čisto obliko prevoznih sredstev, saj jih lahko poganja obnovljiv vir energije.
Žal pa so se z masovno proizvodnjo električnih vozil začeli kazati tudi njihovi neugodni okoljski vplivi na okolje. Tako je problematično vprašanje, kako ravnati z odsluženimi baterijami, kako jih skladiščiti in reciklirati, kakor tudi kako se pridobivajo nekatere ključne surovine, potrebne za izdelavo baterij.
Skorajda že za vsak žep
V zadnjem času so na trgu poleg dragih električnih lepotcev na voljo tudi cenovno dostopnejše različice. Tako lahko najcenejšega dobite že za manj kot 15 tisočakov. Kar se končne cene tiče, je potrebno upoštevati državne subvencije, ki so na voljo državljanom in podjetjem.
Če je sredstev še vedno premalo, smo tukaj mi: Vas zanima kredit ali se nagibate k leasingu?
Ne smemo pa pozabiti na stroške polnjenja. Ti so odvisni od številnih spremenljivk. Ni vseeno, na primer, ob kateri uri polnite vozilo, saj obstajajo različne tarife. Prav tako ni vseeno, kje polnite svoj električni konjiček. Vsekakor pa so ti stroški danes majhni.
Subvencije in davčne ugodnosti
Številne države, ki spodbujajo prehod na zeleno energijo, zaenkrat še izdatno spodbujajo nakup električnih vozil s subvencijami in davčnimi ugodnostmi, tudi Slovenija. Poleg tega pritiskajo tudi na lastnike izpustom manj prijaznih vozil z davki na količino izpušnih emisij in podobno.
Podrobne informacije in obrazci za uveljavljanje subvencij so na voljo na spletni strani slovenskega okoljskega javnega sklada www.ekosklad.si.
Višina nepovratne finančne spodbude se določa glede na določene kriterije in po trenutnih merilih lahko znaša do 4.500 eurov.
Vzdrževanje
Vzdrževanje je praviloma cenejše kot pri klasičnih vozilih.
Med drugim vam bo prihranjena menjava motornega olja, svečk, hladilne tekočine in še kar nekaj delov, ki jih ne boste našli v električnem avtomobilu. Ne boste pa mogli zaobiti redne menjave gum. Obraba teh je večja na električnih vozilih, saj so praviloma težja od klasičnih.
Baterija: srce, duša in motor električnega konjička
Če vozite električni avto, vam ni treba skrbeti, da bi odpovedal motor. Vam pa lahko sive lase povzroča baterija. Zmogljivost baterij se sicer iz leta v leto izboljšuje, še vedno pa velja, da ima relativno kratko življenjsko dobo dobo, v celoti ali po delih.
Proizvajalci garantirajo minimalno življenjsko dobo trajanja baterije, kako dobro in kako dolgo vam bo služila, pa je odvisno od načina vožnje, načina in časa polnjenja ter kje avto stoji, ko je parkiran.
Strokovnjaki odsvetujejo dolgotrajno izpostavljenost avtomobila nizkim zimskim temperaturam, pa tudi zelo vročim poletnim temperaturam. Prav tako odsvetujejo pogosta, kratkotrajna polnjenja vozila, za dolgoživost baterije priporočajo daljše intervale polnjenja.
Trg rabljenih električnih vozil se je začel prebujati tudi pri nas
Stanje baterije električnega avtomobila je najpomembnejši faktor pri določanju cene, če boste električni avtomobil nekoč želeli prodati ali razmišljate o nakupu rabljenega električnega avtomobila.
Pri nas se ta trg šele prebuja. Na portalu avto.net denimo se trenutno prodaja približno 200 rabljenih električnih vozil. Najcenejšega dobite že za 9.900 eurov, najdražji rabljeni električni avto, letnik 2019, pa za slabih 27.000 eurov.
Tih in mehak
Najbolj zapriseženi vozniki bencinarjev in dizelašev, ki obožujejo rohneč zvok in robustnost svojega avtomobila, še niso pripravljeni na vožnjo z električnim vozilom.
Vožnja z električnim vozilom je tiha in mehka, slišite gibanje zraka okrog svojega električnega konjička, morda celo ptičke v bližini.