Koliko je vredna petica pri matematiki? 10, 20 ali 50 EUR? Kaj pa odličen uspeh ob koncu leta? 100 EUR? Ko je Mojco njena sestra Vesna vprašala za nasvet, koliko naj obljubi svojemu sinu za dobre ocene, ta ni imela niti najmanjše ideje o tem, kako ji odgovoriti. Nekateri starši skušajo z obljubami nagrad za dobre ocene dvigniti otrokovo motivacijo in ga spodbuditi k učenju, drugi so mnenja, da so že same ocene dovolj velika nagrada za otrokov trud. Vsako od prepričanj ima svoje zagovornike, o tem, kako ravnati, pa si tudi strokovnjaki niso povsem enotni. Mojca je bila na nek način kar vesela, da sta njena otroka komaj na začetku šolske poti.

Kaj je to »dobra ocena«, ki si zasluži nagrado?

Najenostavnejši odgovor je zares zelo preprost: ocena pet. Odlično, ampak kaj pa vsi tisti otroci, ki iz različnih vzrokov niso sposobni dobiti petice? In to kljub temu, da se trudijo po svojih najboljših močeh in v učenje ter drugo šolsko delo vložijo ogromno časa, ali pa preprosto zato, ker vse delajo sami (saj veste, brez pomoči skrbnih staršev). Trojka za plakat, ki ga je otrok izdelal sam in so zato slike prilepljene malo postrani, črke pa niso napisane s tehnično pisavo, je vredna veliko več od plakata, ki je nastal kot družinski projekt, pri katerem je otrok zgolj podajal ravnilo, lepilo, slike in flomastre.

»Vem, da Matevž nima samih petic, ampak meni se zdi čudovit fant in zelo se trudi. In če se je za svoj uspeh potrudil, naloge delal sam in se pri tem tudi nekaj naučil, so tudi trojke in štirice veliko vredne,« je Mojca svetovala svoji sestri.

»Če se je otrok potrudil, naloge delal sam in se pri tem nekaj naučil, so tudi trojke in štirice veliko vredne.«

Zagon za dobro oceno naj bo želja po znanju, ne denarna nagrada

Če boste otroku razumljivo predstavili koristi znanja, mu večkrat pokazali praktično uporabo naučenega v vsakdanjem življenju in ga spodbujali k samostojnemu raziskovanju, odkrivanju, ustvarjanju in učenju, potem vam ne bo treba razmišljati o nagradah. Otrok bo poznal vrednost vloženega truda in doseženih rezultatov, njegovo samozavest in dobro samopodobo pa lahko krepite tudi s tem, da mu pokažete, kako ponosni ste nanj. 

»Veš, po mojem moraš gledati širše. OK, ni odličnjak, ampak obenem je odličen pri atletiki, hodi v glasbeno šolo in z njim nimata nobenih težav. Ne gledati samo na šolske ocene, temveč na celega Matevža.« Vesna se je hvaležno nasmehnila. »Prav imaš. Fejst fant je.«

»Otrokovo samozavest in dobro samopodobo boste okrepili tudi s tem, da mu pokažete, kako ponosni ste nanj in njegove dosežke.«

Namesto ocen raje nagradite delo ali dosežke, pri katerih bo uporabil pridobljeno znanje in veščine. Tako bo znal povezati koristi znanja (učenja) s tem, da si bo nekoč na ta način služil kruh, saj mu zgolj za to, da ima potrdilo o končanem šolanju, nihče ne bo dajal plače.

»Ampak vsi sošolci dobijo nagrado za spričevalo …«

Seveda ni nič narobe s tem, če otroku nameravate dati oziroma mu že pred koncem šolskega leta obljubite nagrado za spričevalo. To je lahko odlična motivacija, kadar se mora v zadnjih mesecih še malo potruditi, da bo na primer izpolnjeval pogoje vpisa na srednjo šolo ali fakulteto. Še boljše pa je, če se za nagrado dogovorite že na začetku šolskega leta. Ne zato, da bo ves čas zgolj sanjaril o zelenem, rumenem ali rožnatem bankovcu, pač pa zato, da ga večkrat med letom opomnite na nagrado in motivirate za sprotno delo in učenje.

»Ni nujno, da je nagrada za trud med šolskim letom le denar. Zamenjajte ga z izletom, potovanjem ali čim drugim, kar otroku veliko pomeni.«

»A si lahko misliš, menda se je eden od Matevževih sošolcev celo odločil, da bo pač imel slabše ocene, ker za dobre itak ne bo dobil nagrade,« je rekla Vesna. Na srečo njen Matevž ni bil tak, Mojca pa je imela še en dober predlog:

»Kaj pa, če nagrado v denarju zamenjate z izletom, potovanjem, obiskom koncerta ali čim drugim, kar mu veliko pomeni? Jaz pa lahko v službi vprašam, če lahko med počitnicami dela pri nas. Tako bo lahko svoje znanje preveril tudi v praksi in sam zaslužil nekaj denarja, kaj misliš?« To se je obema zdela odlična ideja. Matevž si je namreč strašno želel skuter in je zanj skrbno varčeval s pomočjo žepnine, s svojim delom in znanjem prislužen skuter pa bo vreden še toliko več!