Mojca je iz službe prišla nasmejana in dobre volje, medtem ko je bil njen mož ves čemeren. Že nekaj časa se v njegovi pisarni ne razumejo dobro, saj direktor postavlja nerealne cilje, pogovori so kratki in neprijetni, poleg tega nekateri sodelavci napredovanja njenega moža niso sprejeli najbolje.

»Mislim, da bo najbolje, če začnem iskati novo službo,« ji je rekel, na njeno povabilo v kino, da se malo »odklopi« od vsega skupaj, pa je le brezvoljno odvrnil: »Ni mi do kina, oprosti. Nogomet pogledam, potem bom šel pa spat.«

Odnosi so temelj uspešnega podjetja

Si predstavljate štiri med seboj skregane veslače v čolnu? Prvi se kuja, drugi je vrgel veslo v vodo, tretji razmišlja, kako bi z veslom mahnil drugega, četrti pa leno vesla? Ali pa pevski zbor, v katerem vsak nalašč poje svojo pesem? Odnosi med zaposlenimi in dobro počutje v službi so ključni za dobro delovanje podjetja, sodelovanje, učinkovito reševanje sporov, učenje, osebno rast, nove ideje in ustvarjanje osupljivih reči.

»Si predstavljate štiri med seboj skregane veslače v čolnu ali pa pevski zbor, v katerem vsak nalašč poje svojo pesem?«

V Mojčinem podjetju so že dolgo nazaj začeli z vzpostavljanjem kulture podjetja, ki so jo sprejeli vsi zaposleni in s pomočjo katere so definirali tudi svoje medsebojne odnose, medtem ko v podjetju njenega moža kulture in odnosov niso razvijali.

Dobri odnosi ne pomenijo le »fajn se imamo!«

Če želite, da bo ekipa dihala skupaj, morate poskrbeti za urejene odnose med zaposlenimi v vseh smereh, tako v navpični (nadrejeni–podrejeni) kot tudi v vodoravnih smereh (med ljudmi na istem nivoju). Službeni odnosi morajo sloneti na šestih podpornih točkah:

  • Zaupanje in spoštovanje – podpirata hierarhično strukturo in omogočata učinkovito izpolnjevanje nalog. Spoštovanje mora biti obojestransko, saj sicer lahko pride do sesutja organizacije zaradi šikaniranja, mobinga, spodkopavanja avtoritete ali celo stavke in podobno. Podrejeni morajo vodji zaupati, da so njegove odločitve prave, on pa njim, da bodo svoje delo opravili dobro. Vsak zaposleni mora poznati svojo vlogo, naloge, pravice in odgovornost ter pomembnost sodelovanja s sodelavci.
  • Odprta komunikacija – to ne pomeni, da lahko vsak reče, kar hoče, ampak da ni nikogar strah spregovoriti, čeprav povedano morda ne bo všeč vsem (opozarjanje na napake, predstavljanje drugačnega mnenja, prošnje za dopust …). S spoštljivo in argumentirano komunikacijo se hitro razčistijo težave, odkrijejo nove ideje, pojasnijo nesporazumi in prepreči kuhanje zamer.
  • Sodelovanje, spodbujanje in podpora – v podjetju morajo vsi držati skupaj in delati za isti cilj. Pri Mojci direktorica nikoli ne zavrne predloga za dodatna izobraževanja, saj vsako novo znanje podjetju prinese nove rešitve ter poveča konkurenčne prednosti in poslovno uspešnost podjetja. Direktorica spodbuja učenje, osebno rast in zdravo življenje zaposlenih, med zaposlenimi pa nikoli ne pride do dvomov glede strategij ali zastavljenih ciljev.
  • Jasno postavljene meje – tole je nadvse široko področje, saj ne gre le za to, kaj se sme in kaj ne. Vedno bi morala obstajati meja med nadrejenimi in podrejenimi. Sodelovanje, odprta komunikacija in bolj sproščeno delovno okolje lahko privedejo do »službenega prijateljstva«, ki odnose na dolgi rok običajno poslabša. Meje (oziroma pravila) morajo biti tudi v komunikaciji (nazivi, tikanje/vikanje …), razmejena morata biti službeno in zasebno življenje (izkoriščanje delovnega okolja za zasebne zadeve, službena komunikacija izven delovnega časa). Če vam šef v torek zvečer pošlje »prijateljsko« prošnjo, da bi nekaj na hitro uredili, ga je težje zavrniti, kot pa če imate z njim bolj uraden odnos. Nekaj meja vam postavljajo vaša pogodba in pravila v službi, nekatere pa morate postaviti tudi sami.
  • Upoštevanje pravil in dogovorov – to se tiče prav vseh v podjetju, tudi direktorja in lastnika. Če se začnejo pravila kršiti ali se ves čas spreminjajo, zavlada kaos, ta pa povzroči hitro poslabšanje odnosov.
  • Učinkovit sistem nagrajevanja – vsi morajo vedeti, kdaj in po kakšnem ključu bodo za svoje delo in izjemne dosežke nagrajeni. Jasna pravila preprečujejo zamere, užaljenost in druge nesporazume ter spodbujajo motiviranost in prizadevanje zaposlenih za vedno boljše rezultate.

Odnosi, ki se jih obvezno izogibajte

Posebno poglavje so romantične vezi med sodelavci in sodelavkami. Ne glede na to, ali gre za bežne avanture ali resne zveze, so te velika težava za dobre odnose v podjetju. Najpogosteje se po nekem času pojavijo ljubosumnost, zamere, domače težave, favoriziranje, šikaniranje ali celo obtožbe zaradi spolnega nadlegovanja.

»Ne glede na to, ali gre za bežne avanture ali resne zveze, so te velika težava za dobre odnose v podjetju.«

Afere v službi prizadenejo ugled posameznikov, zmanjšujejo avtoriteto nadrejenih in povzročijo čustveno polarizacijo med sodelavci, govorice o tovrstnem početju v službi pa lahko sežejo tudi izven podjetja.

Kako se počutite v službi?

Če greste v službo s težkim srcem ali vam gre nekdo tam zelo na živce, morate to čim prej razčistiti. Predlagajte spremembe kulture, pogovarjajte se in poiščite način, da boste z vsemi sodelavci na isti valovni dolžini. Ni enostavno, niti se tega ne da narediti čez noč, a rezultati dobrih in urejenih odnosov so naravnost osupljivi. Če pa se v službi ne počutite dobro, je morda čas, da začnete (tako kot Mojčin mož) razmišljati o novi službi …