Mnogi izmed vas ste v zadnjih dneh zaradi razmer po svetu in v naši podalpski državici pričeli z delom od doma. Sprva se to morda zdi sanjsko – brez dolge vožnje v službo in motečih pogovorov sodelavcev, namesto malice v kantini obilje domačega hladilnika, za vsakdanji dress code pa izbirate med trenirko ali pižamo. A ko čarobni oblaček novitet izpuhti, se iz njega sprosti kar nekaj izzivov. Če živite sami, se lahko pri delu od doma kaj kmalu počutite osamljeni, saj kar naenkrat izginejo kratki, sproščujoči pogovori izza zaslonov, ki ste jih morda vajeni iz skupne pisarne, pa tudi druženje na pijači po končanem delu. Če vam v stanovanju delajo družbo sostanovalci ali družinski člani, pa vas lahko pri delu večkrat zmotijo. Kako torej ohraniti trezno glavo in ostati produktiven? Ne glede na to, če od doma delate prvič ali pa je to postalo že vaša rutina, vam kakšen izmed tokratnih nasvetov zagotovo pride prav.

1. Določite svoj delovni čas in prostor

Običajno doma preživljate svoj prosti čas izven službe; spite, kuhate, jeste, se zabavate in družite. Kar naenkrat pa je vaš dom postal tudi vaše delovno mesto, zaradi česar je morda težko postaviti ločnico med delovnikom in časom, ki je namenjen samo vam. Da si olajšate vsakdan, si najprej določite delovni čas. To pomeni čas “prihoda” in “odhoda” oziroma ure, znotraj katerih boste opravljali svoje zadolžitve. Ko končate svoj delovni dan, ugasnite računalnik in pospravite službeni telefon, razen če narava dela od vas zahteva drugače. Morda se kdaj znajdete v trenutku nemotiviranosti, saj “lahko delo preložite” in bi trenutno raje pogledali epizodo serije, a pazite, da svoje delo vseeno opravite. Serijo lahko gledate v popoldanskem ali večernem času, ko boste tako ali tako imeli več časa.

Če je le mogoče, si ustvarite poseben prostor za delo, kjer boste lahko naloge opravljali s čim manj odvračanja pozornosti. Pospravite staro pisalno mizo in si uredite delovni kotiček ali pa se namestite v jedilnico s prenosnikom in velikim kozarcem vode. Dela na kavču ali v postelji se izogibajte; namreč, kavč in postelja sta v naših možganih praviloma prostor za spanje, počitek ali sproščanje, zato bo koncentracija ob delu težje dosegljiva.

Težava, ki se pojavi pri delu od doma, je lahko tudi zvok. Nekaterim bo doma okolje pretiho, manjkal jim bo hrup iz pisarne; če to pesti tudi vas, predlagamo, da si na portalu YouTube predvajate posnetke živahnega pisarniškega življenja ali pa vrveža v kavarni. Spet druge bo motil hrup domačega okolja: zvok kosilnice s sosedovega vrta, živžav otrok, ki se igrajo v dnevni sobi, ali pa ponavljajoči se ropot v radiatorjih. V tem primeru vam priporočamo nakup slušalk s funkcijo odpravljanja hrupa ali uporabo ušesnih čepkov za vselej pomirjujočo tišino.

2. Omejite moteče faktorje

Poleg zvočnih motilcev vam lahko v tem času koncentracijo zmanjšajo tudi drugi faktorji. Z delovne površine umaknite svoj osebni mobilni telefon (razen če ga uporabljate tudi za službo). Čeprav vas pestijo skrbi glede napredka koronavirusa, se vzdržite branja novic med delovnim časom. Ne samo da vam te kradejo dragocene minute, prav tako vas lahko spravljajo v slabo voljo in brezup, zaradi česar se boste še toliko težje zbrali. Da ostanete v koraku s časom, novice raje preverite zjutraj pred začetkom službe in v večernih urah. Zaradi bližine kuhinje vas morda večkrat kot v službi zamika kakšen prigrizek ali kava, a poskušajte ravnati tako, kot bi bili na svojem delovnem mestu.

Pogovorite se tudi s svojo družino ali sostanovalci. Delo od doma v družbi otrok ali pa drugih, ki ravno tako svoje delo opravljajo doma, zahteva jasna pravila. Strokovnjaki pravijo, da vam lahko že ena prekinitev koncentracije vzame nadaljnjih 23 minut dela, zato se jim poskusite na vsak način izogniti. Otroke poskusite čim bolj zamotiti z nalogami in igro ali pa za pomoč poprosite partnerja. S sostanovalci se dogovorite, da naj vas poskušajo ne motiti med delom, recimo s predvajanjem glasne glasbe ali prihajanjem v vaš prostor.

3. Izkoristite digitalno v svoj prid

Da se čim bolj izognete motečim faktorjem in ohranite svojo produktivnost, vam morda pripomore tudi ustaljen urnik. Preizkusite aplikacije Milanote, Toggl ali Plan, kjer lahko naredite seznam opravil in načrtujete, približno koliko časa boste zanje porabili. Po končanem delu se lahko ozrete nazaj in ocenite, kako uspešno ste ga opravili. Netflix, Facebook ter ostale spletne strani in aplikacije, kamor hitro mimogrede zaidete, si lahko med delovnim časom blokirate s pomočjo aplikacije Freedom.

Sestanke na sedežu podjetja in na terenu bodo tokrat zamenjali konferenčni klici, ki so lahko samo glasovni, lahko pa vključujejo tudi video. Za kar najbolj učinkovit sestanek preko medmrežja izberite preverjeno orodje – nekateri so zvesti programu Skype, ki ga lahko uporabljate tudi na mobilnih napravah, spet drugi izpostavljajo izjemne prednosti, ki jih ponuja Zoom. Če ste se kdaj preizkusili v igri Activity, veste, da je nekatere stvari težko izraziti zgolj z besedami in da nam včasih pride prav tudi vizualni prikaz; za take primere preizkusite program Loom, s katerim lahko naredite videoposnetek vašega zaslona in ga pošljete sodelavcu.

Če se zaradi sprememb v razmerah srečujete s pomanjkanjem dela, je to lahko priložnost za e-učenje – tudi takšno, povezano z vašim delom. V sorodnem članku spoznajte številne aplikacije in spletne strani, ki vam z različnimi vsebinami lahko pomagajo pri nadaljnjem osebnem in kariernem razvoju.

4. Ne pozabite na odmore

Pomislite, kolikokrat si med delom v pisarni vzamete odmor. Vsakič, ko greste po novo skodelico kave, na hitro pokramljate s sodelavci, se sprehodite do restavracije, kjer jeste malico, ali pa se zazrete skozi okno na živahno ulico, si vaše misli malce odpočijejo. Ne pozabite, da si to lahko privoščite tudi doma. Vsake toliko vstanite in se sprehodite po stanovanju, naredite počep ali deset, prezračite prostore in spijte kozarec vode. Tudi če svoje delo opravljate na jedilni mizi, ne jejte malice pri računalniku; vzemite si pravi odmor in ravnajte tako, kot bi sicer v službi. Seveda pa naj ne bodo ti odmori predolgi ali prepogosti – lahko se držite kar starega šolskega pravila: 45 minut dela, pet minut odmora.

Delo od doma ni mačji kašelj in s seboj prinese marsikatere izzive. Ostati produktiven pomeni, da ste na svojem delovnem mestu zavzeti, četudi ga opravljate z druge lokacije. Z rednimi odmori, digitalnimi pripomočki in upoštevanjem vsaj še kakšnega nasveta bodo vaši delovni dnevi v teh časih mnogo lažji. Mi verjamemo v vas!